PRO

Nytt utseende till PRO

Logon var såklart helig men i övrigt var PRO på jakt efter en ny grafisk profil som skulle kännas gladare och roligare för att spegla det myller av verksamhet som PRO har över hela landet. Att locka fler av de yngre pensionärerna att bli medlemmar var prioriterat.

Jag tog fram regler för hur de lokala föreningarnas logotyper skulle se ut. Både med orten under och till höger.

Jag satte upp tydliga regler för hur färgerna i paletten fick användas, främst för text där det är viktigt med kontrast för läsbarheten.

För typografin valde jag två lättlästa typsnitt som är enkla att ladda ner via Google Fonts – något som underlättar för organisationen att följa den grafiska profilen. I rubriker och brödtext används Literata, ett serif-typsnitt som i större storlekar får utrymme att visa sina fina detaljer och bidra med ett unikt uttryck för PRO. För mellanrubriker, faktatexter och bildtexter valde jag sans serif-typsnittet Asap, även det tillgängligt både för läsare och användare.

Skisser på hur de nya studiematerialen skulle kunna se ut.

Illustrationermanér och färgscheman för illustrationer. Färgpaletten för illustrationer är inte lika strikt som för typografi mm.

PRO fick ett urval av pratbubblor som kan användas i bild, för sig själv som grafiskt element.

Mall för medlemstidningen Bulletinen PRO Sundbyberg (Foto: Anneli Nygårds)

Folder för alla nya 65-åringar.

Skisser på grafiskt element som i slutändan inte fick vara med

Screenshot

Ett grafiskt element kan stärka igenkänningen och bidra till en mer levande form, särskilt i texter utan bilder. Tillsammans med bildmaterial fungerar det dessutom som en visuell länk till varumärket.


Formen utgick från O:et i PRO och var tänkt att ge ett mjukt, bubbligt och dynamiskt intryck – något som signalerar rörelse, variation och öppenhet. Det skulle spegla PRO:s mångsidiga verksamhet, där både små och stora föreningar ryms, där möten och aktiviteter varierar, och där alla är välkomna. Tanken var också att elementet skulle animeras där tillfälle fanns och ge ett ännu mer bubbligt och rörligt intryck.

PRO valde att inte använda det grafiska element jag tog fram.

UPPDRAGSGIVARE

PRO

ÅR

2023

UPPDRAG

Att skapa en heltäckande grafisk profil åt Sveriges största pensionärsorganisation. En organisation med 260 000 medlemmar i många intresseföreningar och lokala föreningar.

OM ARBETET

I nära samarbete tog vi fram ledord för all kommunikation som grund för fortsatt arbete med den grafiska profilen.

Den omfattande grafiska profilen levererades med riktlinjer för logotyp, färger, typografi, grafiskt element (pratbubblor), bilder och placeringar och frizoner. Utöver det levererade jag stilguider för illustrationer och färdiga illustrationer.

Även hos PRO, som hos de flesta stora organisationer, var kommunikationens visuella utryck minst sagt spretigt på lokal nivå. Min utgångspunkt var därför att det skulle vara lätt att göra rätt. Vi tog till exempel fram enkla mallar i en digital plattform som föreningarna kunde använda för att skapa lokala logotyper och egna affischer och anslag.

Genom hela processen prioriterade vi tillgänglighet. Jag satte upp tydliga och strama regler för färg och typografi för att allt skulle ha hög läsbarhet.

kategorier

webbplats

https://pro.se

Gillar du kakor? Genom att fortsätta använda denna webbplats accepterar du att sajten använder kakor.